خانه / بهداشت و سلامت / آشنایی با بیماری‌های قلب و عروق + سکته قلبی در زنان و مردان

آشنایی با بیماری‌های قلب و عروق + سکته قلبی در زنان و مردان

آشنایی با بیماری‌های قلب و عروق + سکته قلبی در زنان و مردان

اشنایی با علائم عجیب و غریب بیماری قلبی

شیوع روز افزون بیماری قلبی در جهان ، آن را به قاتل شماره ی یک انسان در بسیاری از کشورها تبدیل کرده است، در حالی که می توان قبل از آن که خیلی دیر شود، بیماری قلبی را تشخیص داد. اما برای بسیاری از مردم اولین نشانه ی این بیماری، مرگ ناگهانی یا سکته ی قلبی است.

بیماری‌های-قلب-و-عروق-سکته-قلبی

حفظ مقادیر مناسب کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون، تا حد زیادی موجب مصون ماندن شما در برابر بیماری های قلبی می شود و به همین دلیل یکی از آزمایشاتی که برای بررسی سلامت قلب پیشنهاد می شود، بررسی چربی و قند خون می باشد.

اما به جز این موارد، گاهی دلایل دیگری نیز برای ابتلا به مشکلات قلبی وجود دارد که ما کاملا از آن ها بی خبریم. همین امر باعث شده است افرادی که سابقه هیچ نوع افزایش چربی و قند خون نداشته اند، ولی به مشکل قلبی مبتلا شده اند شگفت زده شوند.

بوی بد دهان

اگر دچار بوی بد دهان هستید (در صورتی که ناشی از بیماری لثه باشد)، احتمالا این تنها خانواده ی شما نیست که آزار می بیند، بلکه قلب تان نیز در عذاب است. بیماری لثه موجب گسترش التهاب و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی خواهد شد.

خمیازه کشیدن هنگام ورزش

با وجود تحقیقات بسیار گسترده ی متخصصان، خمیازه هنوز مرموز باقی مانده است. اما برخی از تحقیقات نشان می دهد که خمیازه کشیدن موجب اکسیژن رسانی بهتر به مغز و خنک شدن آن خواهد شد.

اگر طول انگشت حلقه و انگشت اشاره یکی باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در ۴۰ و ۵۰ سالگی افزایش می یابد

بیماری‌های-قلب-و-عروق-سکته-قلبی

بنابراین اگر هنگام ورزش مخصوصا در هوای گرم مدام خمیازه می کشید، نشان می دهد که فرآیند اکسیژن رسانی به مغز به خوبی انجام نمی شود و شما ناچار هستید برای جبران این کمبود، خمیازه بکشید و این خود نشان از این دارد که قلب کارش را برای اکسیژن رسانی به اندام ها به خوبی انجام نمی دهد.

احساس سرگیجه در حالت ایستاده

آیا تا به حال هنگام ایستادن، احساس سرگیجه ناگهانی داشته اید؟ دلیل این امر کاهش خون رسانی است و حدود یک یا دو ثانیه طول می کشد و تقریبا برای اغلب مردم پیش می آید، اما اگر برای چند دقیقه این حالت را داشته باشید در حالیکه کمتر از ۵۵ سال سن دارید مشکلی در جریان خون تان وجود دارد. افرادی که این مشکل را تجربه می کنند، با احتمال ۵۴ درصد دچار نارسایی قلبی هستند.

انگشت حلقه هم اندازه ی انگشت اشاره

اگر طول انگشت حلقه و انگشت اشاره یکسان باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در ۴۰ سالگی و ۵۰ سالگی افزایش می یابد. یک مطالعه ی جدید نشان داد اگر انگشت حلقه بلندتر از انگشت اشاره باشد، نشان می دهد فرد در دوران جنینی در معرض میزان بالای هورمون تستوسترون قرار داشته است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد که البته این موضوع در مورد آقایان صادق است.

پوست شفاف و صاف در نوجوانی

وجود آکنه ی زیاد در پوست مردان در دوران نوجوانی، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را تا ۳۳ درصد کاهش می دهد. سطح بالای هورمون تستوسترون خون موجب بروز آکنه شده و از طرفی از شما در برابر ابتلا به بیماری قلبی در بزرگسالی محافظت می کند.

وجود چین و چروک در لاله گوش

اگر حتی هیچ کدام از علائم شایع بیماری قلبی را ندارید، لاله ی گوش می تواند نشان دهد که قلبتان آن طور که باید خوب کار می کند یا خیر! این اولین بار نیست که ارتباط بین لاله ی گوش و بیماری قلبی ثابت می شود. چروک های گوش ممکن است نشانه انسداد شریانی باشد که با مشکل قلب در ارتباط است.

 


آشنایی با انواع بیماری های قلبی ؟ دلایل ابتلا به بیماری های قلبی

واژه بیماری قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره می‌شود، با اینحال بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد. در ادامه به توضیح این بیماری های قلبی و نشانه‌های آنها می‌پردازیم.

آشنایی با انواع بیماری های قلبی ؟ دلایل ابتلا به بیماری های قلبی

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی و یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته می‌شود. این حمله باعث کمبود و یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون و یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود. این بیماری یکی از انواع شایع بیماری قلبی در آمریکا بوده و سالانه حدود یک میلیون حمله قلبی در این کشور رخ می‌دهد.

علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:

  • درد قفسه سینه
  • درد در پشت، دستها، گردن و یا فک شما
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ
  • تپش قلب سریع و یا نامنظم
  • سایر نشانه‌ها از جمله، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش معده

 

آشنایی با انواع بیماری های قلبی ؟ دلایل ابتلا به بیماری های قلبی

در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا دوتا از نشانه‌های زیر را حس می‌کنند. نشانه‌های حمله قلبی در بعضی از خانم ها ممکن است متفاوت با آقایان باشد، این نشانه ها می‌تواند شامل سوزش معده، تپش قلب نامنظم، صرفه و یا ازدست دادن اشتها باشد. نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث بتاخیر افتادن درمان و درنتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب می‌شود. اگر شما دچار حمله قلبی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و خودتان بصورت عادی سعی به مراجعه به پزشک و یا بیمارستان نکنید، چرا که پرسنل اورژانس می‌توانند، درمان‌های اولیه را روی شما اعمال کنند. بتاخیر انداختن درمان می‌تواند باعث آسیب بیشتر به قلب و یا حتی مرگ شود.

بیماری عروق کرونر

در این بیماری ، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا بخاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده و یا آسیب می‌بینند، این لایه‌های کلسترولی باعث نازک شدن رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی (Arrhythmia)

آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس ها لکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

  • تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.
  • باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.
  • فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

آشنایی با انواع بیماری های قلبی ؟ دلایل ابتلا به بیماری های قلبی

تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما آن را حس تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

نارسایی قلبی (Heart Failure)

نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند، در این بیماری طرف چپ و یا راست و یا هر دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فشارخون بالا و یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

نقص مادرزادی قلب (Congenital Heart Defect)

بیماری و یا نقص مادرزادی قلب واژه‌ای برای معرفی نقص هایی مادرزادی‌ است، که بر عملکرد قلب تاثیر می‌گزارد. در انگلستان حدودا از هر هزار نوزاد یکی به این بیماری مبتلا می‌باشد، انواع نقص مادرزادی قلب شامل:

  • نقص دیواره قلبی (Septal defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بتن های قلب وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات با نام سوراخ در قلب معرفی می‌گردد.
  • نقص انسداد (Obstruction defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد، که جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است.
  • بیماری قلبی سیانوتیک (Cyanotic heart disease)، بدلیل یک یا چند نقص در قلب اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.

آشنایی با انواع بیماری های قلبی ؟ دلایل ابتلا به بیماری های قلبی

نارسایی میترال (Mitral regurgitation)

نارسایی میترال که به نارسایی دریچه میترال و یا بی کفایتی میترال معروف است، زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال قلب بخوبی بسته نشده و باعث برگشت خون به قلب می‌شود. خون در افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال بخوبی در بدن پخش نشده و باعث می‌شود، فرد مبتلا احساس خستگی و از نفس افتادن کند.

آنژین (Angina)

آنژین که به آنژین صدری نیز معروف است، معرف بیماری‌ای است که در آن اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. هرچند از نظر فنی آنژین خودش یک بیماری نیست، اما خود یکی از نشانه‌های بیماری عروق کرونر می‌باشد، چرا که فقدان اکسیژن در اثر بسته شدن عروق کرونر بوجود می‌آید.

زندگی با بیماری قلبی

اکثر انواع بیماری های قلبی مزمن بوده و آرام آرام رشد می‌کنند. این بیماری‌های قلبی با نشانه‌های کوچکی شروع شده و کم کم شدید می‌شوند. در اکثر افراد با شروع بیماری قلبی فرد نشانه‌هایی از قبیل خستگی، تنگی نفس، تورم مچ پا، احتباس مایعات و سایر نشانه‌ها حس می‌کند. تغییر سبک زندگی (برای مثال داشتن کپسول اکسیژن در خانه و یا کم کردن فعالیت) یا جراحی و یا حتی پیوند قلب برای فرد بیمار ممکن است لازم باشد.

درمان دارویی بیماری قلبی

این درمان شامل استفاده از داروهایی که به کاهش شدت بیماری و آسیب آن کمک می‌کند، می‌باشد. این داروها شامل:

  • داروهای کاهنده فشارخون
  • داروهای کاهنده تپش قلب
  • داروهای کاهنده کلسترول خون
  • داروهایی برای ثبات بخشیدن به ضربان قلب
  • داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون در عروق کرونر
  • داروهایی برای بهبود بخشیدن به پمپاژ خون در بدن فرد مبتلا به بیماری قلبی

سایر راههای درمان بیماری قلبی شامل آنژیوپلاستی، جراحی بای پس و یا سایر جراحی ها می‌باشد.

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می‌باشند؟

هرچند خطر ابتلای مردان به بیماری های قلبی بیشتر از زنان است، بااینحال در هردو جنس بیماری قلبی اولین بیماری کشنده می‌باشد. افرادیکه در خانواده های سیگاری و چاق هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها قرار دارند. سایر عوامل خطرزا شامل:

سیگار کشیدن خطر ابتلای افراد به بیماری قلبی را ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. افرادیکه سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند، حتی از افراد سیگاری هم در خطر بشتر هستند. سالانه ۱۳۵۰۰۰ نفر در اثر بیماریهای قلبی مرتبط با سیگار فوت می‌کنند.

پیشگیری از بیماری های قلبی

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

  • سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار
  • رژیم غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و چربی، قند و گوشت کم)
  • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز
  • اجتناب از مصرف الکل
  • کنرل بیماری هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول
  • درخواست از خانواده برای کمک به شما در تغییرات بالا

با اینکه بیماری قلبی قابل درمان است، پیشگیری از بیماری قلبی با تغییرات سبک زندگی بنظر منطقی تر از هر عمل دیگری می‌باشد.

 


چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک،  فرد را از خطر مرگ حفظ می کند. مطلب زیر را بخوانید تا علائمی را که باید مراقب آن ها باشید، یاد بگیرید.

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۱- به درد قفسه سینه توجه کنید.

درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.

 

اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

 

الف- درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.

اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید

ب معمولا هنگام سکته قلبی، درد پشت استخوان سینه یا جناغ سینه احساس می شود.

 

ج- البته باید گفت همیشه هنگام سکته قلبی، درد قفسه سینه رخ نمی دهد. برخی افراد هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه نمی شوند. ولی با این همه، وقتی ضربه ای به قفسه سینه شما وارد نشده است، نباید احتمال سکته قلبی را نادیده بگیرید.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۲- درد قسمت بالای بدن خود را بررسی کنید.

گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود. درد این قسمت ها کند و خسته کننده است.

اگر اخیرا کار شدیدی انجام نداده اید و یا کاری انجام نداده اید که باعث درد قسمت بالایی بدن شما شود، در این صورت این نوع دردها می تواند نشانه سکته قلبی باشد.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۳- مراقب سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن باشید.

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.

 

الف) همانند سایر علائم سکته قلبی، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

 

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۴- تنفس خودتان را بررسی کنید.

تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید.

 

افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۵- مراقب علائم حالت تهوع باشید.

حالت تهوع ممکن است منجر به ایجاد عرق سرد و استفراغ شود.

اگر این علائم را مشاهده کردید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم سکته قلبی بود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۶- نگرانی و اضطراب خودتان را بررسی کنید.

خیلی از افراد در معرض خطر سکته قلبی، خیلی مضطرب و دلواپس می شوند.

این احساس اضطراب و نگرانی زیاد به طور ناگهانی ایجاد می شود. در چنین حالتی فورا به اورژانس زنگ بزنید.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

۷- اگر احساس کردید خودتان و فرد دیگری که نزد شماست، در معرض خطر بروز سکته قلبی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

هر چقدر سریع تر تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید، شانس زنده ماندن شما بیشتر است. لذا در این گونه مواقع معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

بیماری آنژین را درمان کنید

آنژین، درد قفسه سینه است که در مرکز آن رخ می دهد. این درد به شکل فشار ناچیز، سوزش و یا سنگینی قفسه سینه احساس می شود و اغلب با درد ناشی از سوزش سر دل (ترش کردن غذا) اشتباه گرفته می شود.

 

آنژین می تواند علامت بیماری کرونر قلبی باشد که شایع ترین علت سکته قلبی است. لذا اگر هر نوع دردی در ناحیه قفسه سینه خود احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

 

الف) آنژین همیشه علامت بیماری یا حمله قلبی نیست. برخی افراد بعد از ورزش، دچار آنژین می شوند. بروز تغییر در روال طبیعی بدن مهم ترین چیزی است که باید مراقب آن باشید.

 

ب) اگر فکر می کنید درد ناحیه قفسه سینه شما در اثر سوء هاضمه و سوزش سردل است، شاید این درد ها در اثر آنژین باشد. لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این درد را تشخیص دهد.

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

آیا دچار آریتمی هستید؟

آریتمی شامل ضربان غیرطبیعی قلب است که حداقل در ۹۰ درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، وجود دارد.

اگر شما دچار ضربان تند قلب، احساس لرزش در قفسه سینه و یا ضربان کند قلب باشید، ممکن است مبتلا به آریتمی باشید.

لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش های مختلف، علت این مشکل شما را پیدا کند.

 

چگونه بفهمیم که سکته قلبی سراغمان آمده؟

از حالت سرآسیمگی، گیجی و علائم مشابه سکته قلبی آگاه باشید

علائم گفته شده در بالا در افراد مسن، واقعا می توانند نشان دهنده مشکلات قلبی باشند.

 

اگر بدون دلیل دچار مشکلات رفتاری و شناختی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.

 

 

نکات

۱- اگر درمان طی یک ساعت بعد از شروع علائم سکته قلبی انجام شود، موثر است.

 

۲- اگر همه علائم شما طی ۵ دقیقه از بین رفتند، باز هم به پزشک مراجعه کنید.

 

۳- اگر دیدید فردی دچار سکته قبلی شده است، قبل از هر کاری ابتدا به اورژانس زنگ بزنید.

هشدارها

۱- اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.

 

۲- سکته قلبی خاموش که ایسکمی خاموش نیز نامیده می شود، ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهد.

آشنایی با بیماری‌های قلب و عروق + سکته قلبی در زنان و مردان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme