خانه / آشپزخانه دیلی / همه چیز درباره خواص و مضرات زعفران

همه چیز درباره خواص و مضرات زعفران

همه چیز درباره خواص و مضرات زعفران

زعفران که لقب ادویه طلایی را به خود اختصاص داده است تاریخچه ۳هزار ساله دارویی دارد. این ادویه بومی کشورهای اروپایی و آسیایی است و اغلب در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، ایران، چین و هند یافت می شود. زعفران دارای خواص متعددی است. در این مطلب به نقل از «ehow» هم به خواص و هم به مضرات زعفران اشاره می کنیم.

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

▪ خواص مواد غذایی زعفران :

برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش اشتها مفید است.

از آن جا که طبیعت گرم دارد، سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند.

نفخ و اسید معده را از بین می برد.

به شیر ولرم زعفران اضافه کنید و قبل از خواب بخورید تا خواب راحت داشته باشید.

زعفران حل شده در شیر، خشکی و خارش پوست را از بین می برد.

از آن جا که به گردش خون کمک می کند، اختلالات کلیه، مثانه و کبد را درمان می کند.

از درد قاعدگی می کاهد.

علاوه بر تصفیه خون، خاصیت ضدالتهابی نیز دارد.

ماساژ دادن لثه با آب زعفران، التهاب و زخم دهان را از بین می برد.

بررسی های اخیر نشان می دهد که زعفران دارای خاصیت ضدسرطانی است.

با اضطراب و افسردگی مقابله می کند.

استفاده موضعی از زعفران، زخم و سوختگی ها را سریع تر بهبود می بخشد.

برای کاهش دادن کلسترول خون بسیار موثر است.

کارتنوئید موجود در آن از بروز تومورهای پوستی پیشگیری می کند ودردهای آرتریت را تسکین می بخشد.

▪ مضرات زعفران:

مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.

مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.

به علت دارا بودن طبیعت گرم ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.

مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود.

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

زعفران چیست و خواص زعفران

همه از خواص زعفران و مفید بودن آن خبر دارند، اگر به زعفران طلای قرمز بگوییم دروغ نگفتیم. در این بخش از سایت دیلی میخواهمی شما را با فواید و خواص زعفران آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
زعفران در غذاها به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده بسیار عالی به کار میرود و مصارف درمانی هم دارد زعفران گیاهی است با ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر که دارای برگهای دراز و سبز مانند تره است . ساقه زیر زمینی آن از دو پیاز تشکیل می شود

 

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

خواص : زعفران Saffron
نام علمی Crocus sativus

گیاه شناسی
زعفران گیاهی است با ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر که دارای برگهای دراز و سبز مانند تره است . ساقه زیر زمینی آن از دو پیاز تشکیل می شود . این پیازها سخت و مدور و گوشتدار و پوشیده از غشاء های نازک قهوه ای رنگ می باشد . گلهای زعفران ارغوانی ، منظم و شامل لوله ای دراز است که به سه گلبرگ و کاسبرگ منتهی می شود .
زعفران خیلی مرغوب قسمت کلاله گل یعنی قسمت انتهایی خامه است و میله خامه ، زعفران درجه دو و نامرغوب را تشکیل می دهد .

برداشت زعفران بدین ترتیب است که قسمت کلاله هر گل را بر میدارند و بین کاغذ قرار می دهند تا خشک شود و سپس بسته بندی می کنند . استاندارد زعفران که در فرانسه صورت گرفته است اعلام می دارد که باید ۵۰ عدد از الیاف زعفران بیشتر از۰/۲۷۷ گرم وزن داشته باشد و در صد رطوبت آن ۱۳ درصد باشد . همچنین هر میلی گرم آن باید بتواند ۷۰۰ سانتیمتر مکعب آب را بطور محسوس رنگی کند .

خواص داروئی زعفران :
زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن استفاده می شده است درمان افسردگی می باشد . این خاصیت مهم حتی در شعر شاعران نیز انعکاس یافته است . شاهد آن شعر خاقانی است که می گوید :
گر کسی را زعفران شاید فزاید گو فزای
چون تو با غم خو گرفتی زعفران کس مخور
زعفران دارای بویی قوی و طعم تلخ می باشد :
۱)خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود
۲)اثر مسکن درد دارد
۳) قاعده آور است .
۴)باعث تحریک اعصاب می شود
۵)زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می سازد
۶)مصرف زعفران خونریزیهای بعد از زایمان را از بین می برد .
۷)قوای جنسی را تقویت می کند
۸)کبد را تصفیه و قوی می سازد
۹)سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد
۱۰)کلیه و مثانه را پاک می کند
۱۱)آرام بخش و خواب آور است
۱۲)زعفران ضد تشنج است
۱۳)گاز معده را برطرف می کند
۱۴)ادرار آور است
۱۵)و اگر بالاخره می خواهید همیشه شاد و خندان باشید زعفران بخورید
ادویه جات و سلامت – کتب طب سنتی

توضیحات :
چون زعفران بر روی سیستم تولید مثل اثر دارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن احتراز کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

 

زعفران نه تنها ادویه‌ای خوش‌بو و خوش‌رنگ است بلکه می‌تواند برای تمایلات جنسی نیز محرک خوبی باشد.

زعفران خواص بسیاری از جمله ویژگی ضد افسردگی، تنظیم‌کننده جریان خون، برطرف‌کننده دیابت، سرطان و بیماری‌ آلزایمر نسبت داده شده است

تحقیقات پژوهشگران مرکز طب گیاهی لیون هم نشان داده‌اند از آنجا که زعفران سبب بهبود جریان خون می‌شود می‌تواند باعث گرم شدن بافت‌های بدن و افزایش احساسات شده و حتی بافت رحم را نیز تحریک کند.

به همین دلیل از سویی می‌تواند محرک تمایلات جنسی باشد اما مصرف بیش از یک گرم آن از آنجا که سبب خون‌ریزی رحم، حالت تهوع و استفراغ می‌شود به زنان باردار توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از دو گرم از آن نیز کشنده است. در حال حاضر محققان در پی کشف روشی هستند تا با کمک زعفران, دارویی برای تقویت قوای جنسی تهیه کنند.

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقاله ای اثرات درمانی ادعا شده گیاه زعفران در کتاب قانون بوعلی سینا را توضیح و به اثبات رسانده اند.

برای نگارش این مقاله که توسط دکتر حسین حسین زاده استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارش دکتر مرجان نصیری اصل تهیه و در مجله معتبر Phytotherapy Research از مجموعه مجلات Wiley به چاپ رسیده است از کتاب دوم قانون بوعلی سینا (مجموعه ۵ جلدی ) و بیش از ۸۰ مقاله و کتاب استفاده شده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: زعفران که در واقع قسمت کلاله این گیاه می باشد دارای مواد کاروتنوئیدی (کروسین، کروستین، a-کاروتنولیکوپن ) منوترژنالدئید (پیکروکروسین و سافرانال )، فلاونوئید و مواد دیگر می باشد.

این ادویه در طب سنتی جهت اثرات ضد تب، قاعده آور، خلط آور، شادی آور، تقویت قوای جنسی و غیره به کار می رود. کاربردهای این گیاه در طب سنتی در سیستم های مختلف بدن به طور کامل در این مقاله بیان شده است.

در بخش اصلی این مقاله اثرات مختلف زعفران که توسط ابوعلی سینا ادعا شده است با مقالات معتبر علمی مستند شده است.

از جمله کاربردهای عنوان شده در جلد دوم کتاب قانون برای زعفران کاربرد خوراکی آن است که باعث بهبود رنگ و رو می شود که آزمایشات بالینی این اثر را به خوبی نشان داده اند.

بر اساس کتاب قانون، زعفران از بین برنده ورم گوش بوده و عفونت و التهاب چشم را از بین می برد و در آزمایشات حیوانی نیز اثرات ضد درد و ضد التهاب زعفران مستند شده است.

در کتاب قانون بر اثر زعفران در خواب و ضعیف کننده حس تاکید شده است که بر اساس مقالات علمی روز جهان نیز در آزمایشات حیوانی اثرات خواب آور و ضد اضطراب این گیاه مشخص شده است .

بر اساس کتاب قانون زعفران شادی آور و مفرح است که اثرات ضد افسردگی زعفران و گلبرگ آن در انسان و حیوان ثابت شده است .این اثرات همسان با داروهای ضد افسردگی استاندارد مانند ایمی پرامین یا فلوکستین بوده است .

در کتاب قانون از زعفران به عنوان گیاه تقویت چشم یاد شده است و در تحقیقات بالینی نیز نشان داده شده است ماده موثر زعفران به بهبود خستگی چشم و رفع استحاله قسمتی از چشم (ماکول) می شود که در بهبود بینایی موثر است .

بر اساس کتاب قانون زعفران به خصوص روغن آن باعث تسهیل تنفس و تقویت اندام های تنفسی می شود که بر اساس تحقیقات انجام شده زعفران و به خصوص روغن آن در آزمایشات حیوانی اثرات متسع کننده برونش را نشان داده است .

بوعلی سینا در کتاب قانون از زعفران به عنوان مدر و محرک قوای جنسی یاد کرده است و در مقالات جدید نیز آزمایشات انسانی و حیوانی اثرات تقویت قوای جنسی زعفران نشان داده شده است .

بر اساس کتاب قانون رعفران برای رفع گرفتگی قاعدگی مفید بوده و زایمان را تسهیل می کند و بر اساس کارآزمایی های بالینی زعفران به صورت خوراکی یا استشمام ان به مدت ۲۰ دقیقه در درمان سندرم پیش از قاعدگی، درد قاعدگی و غیره مفید می باشد.

در کتاب قانون از زعفران به عنوان استفراغ آور، تقویت کننده معده و کبد و کاهش اشتها یاد شده است و بر اساس تحقیقات علمی نیز مصرف ۱۸۰ میلی گرم عصاره زعفران طی ۸ هفته موجب کاهش خفیف وزن می شود .

همچنین در کتاب قانون آمده است زعفران عفونت را از بین می برد و در آزمایشات میکروبی نشان داده شده است که زعفران یا ماده موثر آن کروسین و سافرانال اثرات ضد میکروبی علیه اشرشیا،‌ سالمونلا و کاندیدا دارد.

 

 

 

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

 

زعفران و پیشگیری از نابینایی در دوران پیریمحققان می گویند: راز پیشگیری از نابینایی در سال های پیری، در زعفران نهفته است.

محققان طی بررسی های خود نشان دادند که مصرف روزانه زعفران در غذا به تولید سلول های حساس چشمی، که برای دید ضروری هستند، کمک می کند.

به گزارش تایم آو ایندیا، مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی زعفران می تواند از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور درخشان خورشید محافظت کرده و پیشرفت بیماری های ژنتیکی مانند التهاب رنگدانه ها را کند نماید.

این محققان همچنین دریافتند زعفران تاثیر مفیدی در افراد مبتلا به تخریب ماکولای چشم وابسته به سن دارد که شایع ترین علت نابینایی در کهنسالی است.

دانشمندان اکنون در حال آزمایش های بالینی بر روی افراد مبتلا به تخریب ماکولا وابسته به سن هستند.

سیلویا بیستی مجری این تحقیقات از دانشگاه لا آکویلا می گوید:” به نظر می رسد زعفران خاصیت هایی در حفاظت از بینایی دارد.

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

 

 

بررسی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد که مصرف زعفران می تواند به کاهش عوارض قبل از عادت ماهانه زنان کمک کند.
زعفران که گرانترین ادویه دنیا است، غیر از مصارف آشپزی بطور سنتی برای دل درد، مشکلات هاضمه و حتی افسردگی مصرف می‌شده است. آزمایش های بالینی اخیر نشان داده است که زعفران واقعا به درمان افسردگی ملایم کمک می‌کند.
گمان می‌رود علت عوارض پیش از قاعدگی، تغییرات در فعالیت سروتونین باشد و کارشناسان معتقدند که زعفران روی ماده شیمیایی سروتونین در مغز اثر می‌گذارد.
به همین دلیل تیمی از پژوهشگران ایرانی تصمیم گرفتند در مورد احتمال اثر زعفران در کاهش عوارض پیش از قاعدگی تحقیق کنند.
به گزارش رویترز از نیویورک، دکتر م.آقاحسینی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران از ‪ ۵۰‬زن که بطور اتفاقی انتخاب شده بودند، خواستند که در طول دو چرخه قاعدگی روزی دو کپسول بخورند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند که به گروه اول کپسول های حاوی زعفران و به گروه دوم دارونما داده شد. این زنان که سنشان بین ‪ ۲۰‬تا ‪ ۴۵‬سال بود، دستکم شش ماه دچار عوارض قبل از قاعدگی همچون گرفتگی عضلات، پف کردگی، کج خلقی و خستگی شده بودند.
در پایان دوره درمان، سه چهارم زنانی که کپسول زعفران خورده بودند گزارش دادند که دستکم ‪ ۵۰‬درصد از عوارض قبل از قاعدگی آنها کاسته شده است، اما در میان زنانی که به آنان دارونما داده شده بود، فقط ‪۸‬ درصد از کاهش عوارض خبر دادند.
به گفته این پژوهشگران، یافته‌های آنها نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند بر فعالیت سروتونین اثر گذارد و نه فقط علایم افسردگی بلکه عوارض قبل از قاعدگی را نیز تخفیف دهد.

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

 

دکتر مریم امیر چقماقی و دکتر پگاه مسنن مظفری، استادیاران بیماری‌های دهان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقاله ارائه شده خود به همایش ‌بین‌المللی زعفران داروی گیاهی هزاره سوم، آورده‌اند:
سرطان شایع ‌ترین علت مرگ و میر در جهان است و به همین دلیل استفاده از مواد طبیعی در دسترس که مشتق از گیاهان هستند، جهت پیشگیری از سرطان تحت بررسی است.
این مقاله می ‌افزاید: زعفران که به عنوان یک ادویه و یک دارو در پزشکی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، دارای اثرات پیشگیری روی سرطان است.
شواهد اخیر نشان داده است که این ماده، دارای خاصیت ضدسرطانی روی طیف وسیعی از تومورها نظیر لوسمی، آدنو کارسینوم کولون، اسکواموس سل کارسینوما و سارکوماهای بافت نرم است.
در مقاله این دو استادیار بیماری‌ های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد آمده است:
زعفران که در مناطق مختلف جهان به خصوص در ایران به طور شایعی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، می ‌تواند موجب القای آنزیم ‌های سلولی مختلف و آپوپتوزیس شده و از سنتز اسیدهای نوکلئیک جلوگیری کند و بدین ترتیب به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از سرطان مطرح شود.

 

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

 

روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی!

گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست با این حال، اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.

رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران
یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود.
این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

تقلبی که متقلبان می‌توانند روی آن قسم بخورند!
یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است.

متقلبان و عرضه کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف کنندگان بسیار سخت است.

ظاهر زعفران باید چگونه باشد؟
شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.

 

خواص-و-مضرات-تخم-زعفران

اثرات ضدافسردگی زعفران از قبیل فرح بخشی و خنده آوری آن از زمان قدیم مطرح بوده و هدف از انجام این تحقیق اثبات علمی این ایده بوده است.

محققان ابتدا با انجام برخی آزمون های رفتاری در موش، عارضه افسردگی ایجاد کردند و سپس با تزریق زعفران به موشهای افسرده دریافتند که زعفرن در حد داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین و ایمیپرامین کارآیی دارد.

وی طول مدت انجام این تحقیق را حدود شش  ماه ذکر کرد و در مورد نحوه انجام این تحقیق گفت: در مرحله اول موش ها در یک محفظه شیشه ای حاوی آب نگهداری شدند. حیوان در این شرایط برای روی آب نگه داشتن خود شروع به شناکردن کرد و پس از مدتی ناامید شده و برای جلوگیری از غرق شدن خود هیچگونه حرکتی نکرد.

محققان به هنگام افسردگی و ناامیدی موش، داروی زعفران را به حیوان تزریق کردند و در نتیجه میزان حرکت موش بیشتر شد. پژوهشگران با انجام اندازه گیری های دقیق اثرات ضدافسردگی زعفران را مشخص کردند.

وی با اشاره به استقبال محققان خارجی از نتایج این تحقیق، بر لزوم انجام آزمایش مشابه در مورد اثرات زعفران و مواد موثر آن که شامل کروسین(رنگ زعفران) و سافرانال( عطر و طعم زعفران) است، بر روی انسان تاکید کرد.

این محقق با اشاره به اینکه افسردگی یکی از بیماری های شایع در ایران بویژه در بین زنان می باشد، افزود: طبق نتایج این تحقیق استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یک فنجان چای زعفران برای تمدد اعصاب به مردم توصیه می شود.

 

 

همه چیز درباره خواص و مضرات تخم زعفران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme